almed buk almed buk almed buk

Badania
profilaktyczne

Badanie profilaktyczne Medycyny Pracy jest to badanie Pracownika pod kątem jego indywidualnych predyspozycji do pracy na określonym stanowisku w określonych warunkach, z uwzględnieniem czynników szkodliwych i uciążliwych, które występują w środowisku pracy i które mogą wpływać na stan zdrowia pracownika.

Pracodawca zobowiązany jest prawnie do posiadania umowy z wybraną placówką medyczną na zapewnienie opieki profilaktycznej swoim Pracownikom. Umowa taka powinna być zawarta na okres nie krótszy niż jeden rok.

Skierowanie na badania lekarskie
badania profilaktyczne almed

Jak prawidłowo powinno być wypełnione skierowanie na badanie?

powinno być opatrzone pieczątkami firmy z numerem NIP i REGON) oraz podpisem osoby upoważnionej do wystawienia skierowania (specjalista BHP, kadrowa albo osoba do tego upoważniona znająca charakter stanowiska pracy).

powinno być dokładnie i czytelne wypisane w języku polskim

zawierać wszystkie wymagane dane pracownika i informacje o stanowisku pracy

Skierowanie na badania profilaktyczne

Lekarz Medycyny Pracy wykonuje badanie na podstawie oryginału skierowania wydanego przez Pracodawcę na specjalnym druku, który przechowywany jest w dokumentacji medycznej pacjenta. Zawiera on informacje o czynnikach szkodliwych, o narażeniach występujących na konkretnym stanowisku pracy.

Pracownik zgłaszając się na badania, powinien mieć ze sobą skierowanie ważne 3 miesiące od daty wystawienia.

Skierowanie na badanie Medycyny Pracy jako dokument urzędowy musi zawierać aktualne informacje.

Pracodawca ponosi odpowiedzialność za treść tegoż dokumentu. Skierowanie może stanowić ważny dokument w postępowaniu prawnym, np. w przypadku gdy Pracownik zapadł na chorobę zawodową.

Podstawa prawna

Rozporządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 30 maja 1996 r. w sprawie przeprowadzania badań lekarskich pracowników, zakresu profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami oraz orzeczeń lekarskich wydawanych do celów przewidzianych w Kodeksie pracy (Dz.U. 1996 nr 69 poz. 332).

USTAWA z dnia 27 czerwca 1997 r. o służbie medycyny pracy (test jednolity Dz. U. z 2014 r. Nr 112, poz. 654)

Lekarze Medycyny Pracy są prawnie zobowiązani, aby w dokumentacji medycznej umieszczać dane identyfikacyjne miejsca pracy osoby badanej oraz dane kierującego na badanie Zakładu Pracy.